بسیاری از صاحبان کسب و کار که به دنبال راه هایی برای گسترش فروش هستند از خود می پرسند که اصول مشتری مداری چیست و چگونه باید آن را در بیزینس گسترش داد؟
در ابتدا باید بدانیم که مشتری مداری با مواردی چون تمرکز بر محصول، کیفیت و قیمت تفاوت های اساسی دارد اما نمیتواند جایگزینی برای آنها باشد. با ترکیب مشتری مداری با سایر سیاستهای فروش میتوان یک کسب و کار موفق را اداره نمود.
مشتری مداری چیست؟
در اولین گام برای توضیح مشتری مداری نیاز است که به تعریف آن بپردازیم. هریک از خوانندگان این مقاله تعریفی از مشتری مداری در ذهن خود دارند. اما ممکن است برداشت اشخاص با تعریف حقیقی مشتری مداری متفاوت باشد.
مشتری مداری (Customer-Centricity) در حقیقت نوعی فرهنگ سازمانی است که باعث ایجاد رفتارهای مناسب با مشتریان و ارائه ارزش به وی میشود.
مشتری مداری را میتوان یکی از سیاستهای افزایش فروش سازمان دانست که هدف اصلی آن تمرکز بر رضایت مشتری بوده و برخلاف سایر سیاستهای فروش مستقیماً با قیمت، محصول، کیفیت و خدمات سروکار ندارد. این سیاست گذاری با هدف جلب رضایت مشتری، به برآورده کردن نیازهای وی میپردازد.
در مشتری مداری باید دقت داشت که تجربه مشتری از ارتباط با کسب و کار شما دارای اهمیت فراوانی است. این تجربه با سطح توقع وی از شما رابطه مستقیم خواهد داشت. پس لازم است که محصولات و خدمات خود را با سطح توقع کاربر و تصویری که از خود در ذهن او ساختهاید تطابق دهید. اجرای مناسب استانداردهای مشتری مداری باعث به دست آوردن مشتریانی وفادار میگردد.
اهمیت مشتری مداری چیست؟
برای مشتری کیفیت، قیمت و سایر ویژگیهای محصول دارای اهمیت هستند. اما مواردی نظیر ارتباط متقابل، صداقت فروشندگان، تحویل مناسب، خدمات پس از فروش، ظاهر پرسنل، پاسخگویی به مشتری، سرعت خدمات و … نیز اهمیت ویژهای دارند. توجه به مشتری در بازار رقابتی امروز از ملزومات تجارت میباشد. اگر شما نتوانید رضایت و احترام به مشتری را برقرار نمایید رقبای شما این کار را انجام خواهند داد. این به معنی از دست دادن مشتریان وفادار و سپس دور شدن مشتریان بالفعل و بالقوه بوده و در نهایت به از دست دادن سهم بازار میانجامد.
اهداف مشتری مداری
بسیاری از خوانندگان این مطلب میخواهند بدانند که هدف مشتری مداری چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که هدف اصلی مشتری مداری جلب رضایت اوست. مشتری مداری میتواند بر محصول، قیمت، خدمات و … اثر گذار باشد
تکنیک ها و اصول مشتری مداری
این سؤال در ذهن خیلی مدیران نقش میبندد که تکنیک های مشتری مداری چیست؟ برای اجرایی نمودن مشتری مداری باید از چه تکنیک و اصولی پیروی کرد. پس از دانستن مصادیق مشتری مداری، از چه روشهایی برای احترام به مشتری باید استفاده نمود؟ در ادامه، به معرفی تعدادی از مهمترین تکنیک های مشتری مداری می پردازیم.
مدیریت شرایط به عنوان یک اصل
صبر و حوصله مهم است
احترام به مشتری فراموش نشود
اعتماد سازی از اصول پایه
ارتباط شفاف با مشتری
عملی کردن وعده ها بسیار مهم است
حفظ ارتباط با مشتریان سابق
سعی کنید شنونده خوبی باشید
مدیریت زمان در مشتری مداری مهم است
منابع: