از زمان پیدایش خط، بایگانی اسناد و مدارک توسط بشر آغاز شده است. ثبت بایگانی اسناد و مدارک از درج بر روی لوحهای گلی در زمان هخامنشیان شروع شده تا ثبت بر روی اسناد کاغذی ادامه داشته و تا امروزه که به صورت سیستمی در نرم افزار بایگانی اداری ثبت و ضبط میگردد.
بایگانی چیست؟
ذخیره اطلاعات مالی، اقتصادی، اداری و… هر واحدی برای مدت طولانی جهت استفاده احتمالی آنها در آینده را بایگانی میگویند. در گذشته بایگانی اسناد و مدارک به صورت سنتی و کاغذی صورت میگرفته، اما امروزه برای کاهش خطای انسانی و جلوگیری از بین رفتن اطلاعات از انواع نرم افزار بایگانی اسناد استفاده میشود.
با توجه به گسترش نرم افزار بایگانی امروزه بیشتر سازمانها و ادارات از این نرم افزار استفاده مینمایند. نرم افزار بایگانی الکترونیکی اسناد نرم افزاری است که در آن از اسناد و مدارک که دارای ارزش فرهنگی، حقوقی و یا تاریخی هستند برای مدت طولانی ذخیره و نگهداری میشود.
سیستم بایگانی اداری چیست؟
سیستم بایگانی اداری برای نگهداری اطلاعات مهم سازمانها میباشد. نتیجه استفاده از سیستم بایگانی، ذخیره اطلاعات با اهمیت هر سازمان برای سالهای آینده در جهت برنامه ریزی صحیح و اخذ گزارشات مورد نیاز مدیران سازمانهاست.
5 ویژگی کلیدی نرم افزار بایگانی اداری
بخشی از موفقیت یک سازمان به بایگانی اسناد و مدارک آن وابسته است. استفاده از نرم افزار بایگانی اداری در حفظ اسناد و مدارک و افزایش میزان امنیت مستندات سازمان نقش اساسی داشته و در صورت نیاز سازمان به اطلاعات و مستندات، دسترسی به آنها آسان خواهد بود.
1. قابلیت مدیریت میزان حجم فایل ها
2. قابلیت تعریف زونکن های نامحدود
3. امکان ثبت پیوست های نامحدود برای هر پرونده
4. قابلیت امانت دهی اسناد
5. امکان ثبت تمام اطلاعات مورد نیاز پرونده ها
مزایای سیستم بایگانی اداری
استفاده از هر نرم افزار بایگانی اداری در ادارهها و سازمانها دارای مزیتهای بسیار میباشد. همین مزایا موجب می شود که از آنها استفاده زیادی گردد. برخی از مزیتهایی که نرم افزار بایگانی اداری را در تصویر زیر شرح دادیم.
نرم افزار بایگانی اسناد آرین سیستم
حوادث مختلف میتواند منجر به از بین رفتن اسناد، مدارک و اطلاعات یک سازمان شود. در حالی که اطلاعات موجود در سازمان برای برنامه ریزی صحیح جهت پیشبرد اهداف سازمان امری ضروری است، برای جلوگیری از مفقود شدن اسناد و مدارک و همچنین جلوگیری از دستکاری آنها، تکنولوژی به کمک سازمانها آمده و اقدام به طراحی و تولید نرم افزار بایگانی اسناد نمودهاند.
نتیجه گیری
سیستم بایگانی اداری چگونه شکل گرفت؟ رشد کسب و کارها و افزایش اسناد، مدارک موجود در سازمانها موجب گسترش آرشیو اسناد شده که نتیجه این منجر به افزاش هزینه و افزایش زمان جهت جستجوی مدارک و مستندات است. برای حل مشکلات مربوط به بایگانی اسناد و مدارک، تکنولوژی به کمک آنها آمده است. طراحان و سازندگان نرم افزار اقدام به طراحی و تولید نرم افزار بایگانی اسناد نمودهاند.
منبع:
https://www.ariansystem.net/اصول-بایگانی-دفترداری-روش-سیستم-ریلی/
- ۰۲/۰۹/۱۹