یکی از مقدمات، جهت شروع به کار هر کارگر در یک کارگاه بعد از اعلام جذب، معرفی کارمند جدید به بیمه یا همان سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه نمودن شخص میباشد. اگر قبل از شروع کار توسط کارگر مقدمات مورد نیاز آماده و مراحل قانونی طی گردد، در آینده کارفرما با مشکلات کمتری روبهرو خواهد شد.
حق بیمه چیست؟
به وجوهی که جهت استفاده از مزایای بیمه نامه تامین اجتماعی به سازمان مذکور پرداخت میگردد، حق بیمه میگویند. مبلغ حق بیمه که به صورت درصدی از حقوق کارگران کم میشود، به صورت ماهیانه توسط کارفرما به اداره سازمان تامین اجتماعی پرداخت میگردد.
درصدی از مبلغ مذکور توسط کارفرما و درصدی از آن نیز از حقوق کارگران کسر و پرداخت میشود. مسئولیت پرداخت حق بیمه با کارفرما میباشد و کارفرما در صورت پرداخت نکردن حق بیمه کارگران خود در زمان مقرر، مطابق قوانین بیمه جریمه خواهد شد.
پرداخت بیمه تامین اجتماعی
تمام افرادی که تحت عناوین مختلف در ازای دریافت حقوق کار میکنند، براساس بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی مشمول قانون تامین اجتماعی میباشند. کارفرما طبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت بیمه تامین اجتماعی کارگران مشغول به فعالیت در کارگاه مربوط به خود را بر عهده دارد.
مهلت پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در هر ماه تا پایان آخرین روز ماه بعد میباشد که در صورت تاخیر در واریز مبلغ قانونی، هر روز تاخیر، مشمول جریمه بوده و پرداخت جریمه بر عهده کارفرما میباشد. لازم به ذکر است مبلغ مذکور میبایست به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود.
بیمه کارمندان
با مشغول به کار شدن کارگر در یک کارگاه حتی اگر شخص سابقه بیمه نداشته باشد، کارفرما موظف است نسبت به معرفی کارمند جدید به بیمه اقدام نماید. پس از معرفی کارمند جدید به بیمه و طی مراحل قانونی و اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز، میبایست حق بیمه شخص به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز گردد.
کارگران در صورت تمایل میتوانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی و یا با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی نسبت به پیگیری سوابق بیمه خود اقدام نمایند.
مراحل بیمه کردن کارمندان
با راه اندازی کارگاه جدید توسط کارفرمایان، یکی از الزامات قانونی، بیمه کردن کارمندان میباشد. مراحل بیمه کردن کارمندان توسط کارفرمایان در تصویر شرح داده شده است:
تنظیم و ارسال لیست بیمه کارمندان
بعد از معرفی و اخذ کد بیمه کارگران، در هر ماه کارفرمایان موظف به ارائه لیست بیمه به سازمان تامین اجتماعی هستند. کافرمایان جهت انجام این امر به دو صورت اینترنتی و از طریق نرم افزار میتوانند اقدام نمایند.
نامه معرفی کارمند به بیمه
از زمان شروع فعالیت هر واحد اقتصادی از جمله جذب نیرو، معرفی نیرو به بخشهای مختلف، درخواست مواد/کالا/خدمات و یا دستورات انجام هزینه، معرفی کارمند جدید به بیمه و … واحد مذکور نیاز به نامه نگاری خواهد داشت.
نامه نگاریها سبب میشود که مسیر رویدادها، تصمیمها و اقدامها ثبت شوند. در تقسیمبندی کلی نامههای اداری، آنها را میتوان به دو نوع زیر تقسیم نمود:
- نامه های درون سازمانی مانند معرفی نامه شروع به کار، نامه درخواست مرخصی، مساعده و ….
- نامه های برون سازمانی مانند معرفی نامه شرکت به بیمه و …
نتیجه گیری
بیمه شدن افراد سبب میشود که افراد در آینده بتوانند از مزایای آن مانند دریافت کمک هزینه در زمان وقوع حوادث و بیماری، دریافت کمک هزینه ازدواج، استفاده از بیمهی بیکاری و دریافت مستمری در زمان از کار افتادگی یا بازنشستگی استفاده نمایند.
برابر توضیحات ارائه شده جهت بیمه شدن کارگران، مطابق قانون کارفرمایان موظف به واریز وجوهی مطابق کارکرد کارگران به حساب سازمان تامین اجتماعی میباشند.