مشتری بزرگترین دارایی هر کسب و کار به شمار میرود. مشتری زمانی ماندگار میشود که علاوه بر ارائه محصول یا خدمات با کیفیت، پیشنهاد مطابق انتظار یا فراتر از انتظار به او شود. یکی از پیشنهادات جذاب برای مشتریان، ارائه خدمات پس از فروش ازطریق نرم افزار خدمات پس از فروش است.
مفهوم خدمات پس از فروش در کشورهای پیشرفته چیست؟
اقتصاد مبتنی بر خدمات در محیط کسب و کار امروزه حاکم بوده و به همین جهت شرکتها با عناوین مختلف اقدام به ارائه خدمت به مشتریان خود مینمایند. خدمات تعهدی است، که شرکتها در قبال فروش یک نوع محصول یا خدمت به مشتریان خود در یک دوره زمانی مشخص برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود ارائه میدهد. یکی از خدمات پرکاربرد ارائه شده خدمات پس از فروش (After Sales Service) محصول یا خدمات است.
با رعایت این 5 مورد رضایت از خدمات پس از فروش را افزایش دهید!
یکی از اهداف شرکتها علاوه بر فروش محصول و خدمات، کسب رضایت مشتریان است. زیرا مشتری راضی به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه اقدام به تبلیغ رایگان برای شرکت خواهد نمود. باتوجه به مزایای خدمات پس از فروش، شناخت روشهای افزایش رضایت از خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه 5 روش از روشهای مذکور را شرح می دهیم.
- تماس با کاربر بعد از فروش
- ارتباط با کاربر جهت راه اندازی و نگهداری محصول
- تعویض کالا در صورت نیاز
- ارائه پشتیبانی آنلاین
- مشخص کردن قرارداد برای گارانتی و خدمات
تکنیک های خدمات پس از فروش
هر کسب و کار با مشتری معنا پیدا میکند. به همین دلیل شرکتها باید سعی در جذب، نگهداری و افزایش مشتری داشته باشند. یکی از راههای نگهداری مشتری ارائه خدمات پس از فروش است. ارائه خدمات پس از فروش شامل تکنیکهایی است، که عبارتند از:
- اخذ باز خورد از مشتریان در رابطه با خدمات ارائه شده
- حفظ ارتباط با مشتریان در طولانی مدت
- در اولویت قرار دادن نیازهای مشتریان
- دریافت اطلاعات مشتری در هنگام فروش محصولات و خدمات
- حل مشکلات پیش آمده مشتریان در خصوص محصول/خدمات خریداری شده
- استفاده از کارشناسان خبره در زمینه خدمات پس از فروش
- استفاده از نرم افزار خدمات پس از فروش جهت ایجاد پایگاه اطلاعاتی قوی
- پشتیبانی تلفنی و آنلاین مشتریان
با رعایت این نکات، بهترین خدمات پس از فروش را از واحد فروش بخواهید!
باتوجه به اینکه واحد کسب و کار، واحدی رقابتی است و تمامی تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات تلاش بر جذب مشتری دارند و مشتریان نیز با انتخابهای متنوعی روبرو هستند. شرکتی در این بازار موفق خواهد بود، که علاوه بر کیفیت مناسب محصولات، نسبت به ارائه خدمات مناسبتری ارائه نمایند. یکی از خدمات مورد نظر، خدمات پس از فروش است.
- مشتریان و خریداران برای دریافت خدمات پس از فروش مناسب، باید نسبت به رعایت نکات زیر قبل از خرید اقدام نمایند.
- قبل از خرید باید مطالعه دقیقی در خصوص محصول مورد نظر و محصولات مشابه صورت بگیرد.
- کالا یا محصول مورد نظر باید متناسب با فعالیت شغلی خریدار باشد.
- اطلاعات لازم در رابطه با خدمات پس از فروش، مانند گارانتی، تعویض، مرجوعی کالا از فروشنده کسب شود.
- در رابطه با ضمانتهای شفاهی ارائه شده توسط فروشنده، برگ تضمینهای معتبر اخذ گردد.
نتیجه گیری
امروزه خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی در بازار رقابتی برخوردار میباشد. درصورتی که شرکتی بتواند در کنار تولید محصول باکیفیت خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان ارائه دهد، در این بازار موفق خواهد شد. موفقیت در بازار منجر به فروش بیشتر و افزایش سود دهی خواهد بود. باتوجه به نیاز شرکتها تکنولوژی نیز در این زمینه وارد شده و طراحان و تولید کنندگان نرم افزار، اقدام به طراحی و تولید نرم افزار خدمات پس از فروش نمودهاند.
منبع
https://www.ariansystem.net/نرم-افزار-خدمات-پس-از-فروش-بازاریابی/