در تجارت، از زنجیره تامین و استراتژیهای آن در سازمانها و برخی از شرکتها مورد استفاده قرار می گیرند تا با استفاده از اجزای سازنده و… یک محصول نهایی به مشتری تحویل دهند. مدیریت زنجیره تامین دارای انواع مختلف همراه با استراتژیهای منحصر و تفاوتهایی میان لجستیک دارد.
زنجیره تامین چیست؟
زمانی که محصولات یک شرکت در مرحله ی فروش باشند طبیعتا باید مراحلی را بپیمایند. در این مرحله زنجیره تامین مورد استفاده قرار میگیرد.
زنجیره تامین چیست؟ برای پاسخ و درک بهتر سوال که زنجیره تامین چیست؟ باید بگوییم که زنجیره تامین تشکیل شده از سازمانها و منابعی در شرکت که در مراحل عرضه محصولات به مشتریان دخل و تصرف دارند.
تعریف زنجیره تامین
در بخش بالا بصورت کلی به تعریف “زنجیره تامین چیست؟” پرداختیم. علاوه بر موارد ذکر شده فعالیتهایی که در حوزه زنجیره تامین انجام میشوند شامل منابع طبیعی و مواد اولیه است که در فروش یک محصول در عرضه به مشتری دخالت دارند.
در سازمانهای بزرگ، زنجیره تامین محصولات ممکن است، در هر نقطه که قابل بازیافت است، توانایی بازگشت داشته باشد و مجددا وارد زنجیره تامین شود.
اهداف مدیریت زنجیره تامین
اهداف مدیریت زنجیرهتامین چیست؟ طبیعتا بعد از به وجود آمدن زنجیره تامین اهدافی برای آن شکل گرفت تا زنجیره تامین در تجارت ادامه دار شود؛ در ادامه چند مورد از آن را مطرح خواهیم کرد. اهداف مدیریت زنجیره تامین شامل:
کاهش هزینه و موجودی
افزایش مسئولیت پذیری سازمانها و پاسخگویی آنان در برابر مشتریان
انقلاب اطلاعات
تقاضای مشتریان هنگام خرید محصولات باکیفیت
ضرورت ایجاد ساختار جدید در روابط بین سازمانی
زنجیره تامین سبز
گفتیم که زنجیره تامین انواع مختلفی دارد که یکی از آنها زنجیره تامین سبز است. زنجیره تامین سبز مجموعه ای از فرآیندها است که در طراحی، تولید و توزیع، مصرف و بازیافت محصولات به کار برده میشود تا اثرات مخرب محیط زیست و مصرف انرژی را به حداقل برساند.
دانشمندان و صاحب نظران زنجیره تامین سبز را یک مدل مدیریتی مدرن اما لازم برای سازمانها میدانند، که در راستای حفظ محیط زیست و حفظ انرژی قدم برمی دارد.
مدیریت زنجیره تامین چیست؟
مدیریت زنجیرهتامین چیست؟ مدیریت زنجیرهتامین که علامت اختصاری آن (Scm) است؛ به فرآیندهایی اطلاق میشود که تامین مواد اولیه یا اجزای سازمانی است که شرکت در طی تولید یک محصول و خدمات آن محصول به مشتریان نیاز دارد.
به بیان ساده تر میشود گفت که هدف مدیریت زنجیرهتامین بهبود عملکرد زنجیره تامین سازمان است. به بیان سادهتر برای پاسخ سوال که مدیریت زنجیرهتامین چیست باید گفت که اطلاعات به موقع و دقیق زنجیره تامین به تولیدکنندگان، این امکان را برای تولید کنندگان و خرده فروشان فراهم میکند که تنها محصولاتی را تولید و عرضه کنند که قابل فروش است.
مدیریت لجستیک چیست؟
برای دانستن پاسخ سوال، مدیریت لجستیک چیست؟ ابتدا باید معنای لجستیک را به طور جداگانه مفهوم سازی کنیم. لجستیک به معنای فرآیند برنامه ریزی، طراحی، اجرا و کنترل کار و تمامی این کارها با حداقل هزینه است.
حالا بهتر میتوانیم شرح دهیم که مدیریت لجستیک چیست؟ مدیریت لجستیک تمامی کارها، اعم از موارد زیر را شامل میشود:
برنامه ریزی و اجرا با حداقل هزینه
جریان و انباشت مواد خام در انبار
موجودی کالاهای نهایی
تفکیک کالاهای قابل استفاده و غیر قابل استفاده
اطلاعات مرتبط به امور مالی از زمان تولید تا زمان مصرف به منظور و هدف تامین خواستههای مشتریان
تفاوت لجستیک و زنجیره تامین
در گذشته مدیریتزنجیره تامین در مترادف مفهوم لجستیک قرار می گرفت. اما باید گفت که scm یا همان مدیریت زنجیرهتامین از مرز و محدوده یک شرکت فراتر می رود.
هم لجستیک و هم مدیریت زنجیرهتامین از مفهوم سازماندهی جریان اشیا در مراحل مختلف برخوردارند. و هدف هر دو افزایش اثربخشی مشتریان و بهبود عمکلرد سیستم سازمانی است.
با تمام این شباهتها، مدیریت زنجیره تامین مدرن در حوزههای خاص به ویژه حمل و نقل، انبارداری شرکت یک گام و قدم فراتر میرود. مدیریت زنجیرهتامین به صراحت و شفافیت سازماندهی واحدهای کسب و کار را در برمیگیرد که این وجه مدیریت لجستیک را برجسته میکند.
مدیریتزنجیرهتامین یک نگاه فراشرکتی به همه فرآیندهای سازمان دارد و همه ی عرصههای شرکت را از قبیل: تولید، فروش، بازاریابی و غیره به هم توسط مدیریت زنجیرهتامین متصل میشوند.
معرفی 5 فرآیند اصلی لجستیک
پس از معرفی فرآیندهای اصلی و اجزای مدیریت زنجیرهتامین، قصد داریم فرآیندهای لجستیک را هم شرح دهیم که در بهبود عملکرد شرکت و برنامه ریزی و طراحی سازمانی کمک شایانی خواهد کرد. فرآیندهای اصلی لجستیک:
همکاری در زنجیره تامین
صنایع لجستیک سبز
صنایع لجستیک منعطف
حرکت از رویکرد b2b به سمت b2bzc
صنایع لجستیکی دیجیتال
نرم افزار مدیریت زنجیره تامین SCM
شرکتها در جهت بهبود عملکرد خویش باید توانایی پاسخگویی سریع به نیازها و خواستههای مشتریان خود را داشته باشند و در عین حال باید بتوانند هزینه محصولات خویش را به حداقلترین رقم برسانند و در مقابل به حداکثرترین رقم برای سوددهی برسند.
نرمافزارهای مدیریت زنجیره تامین باعث رسیدن به این هدف کلی سازمانها میشود و انجام معاملات با تامین کنندگان را به بهترین شکل و بهینه سازی سطوح موجودی و هماهنگی کانالهای توزیع را برای شرکت فراهم میآورد.
نتیجه گیری
فعالیتهایی که در حوزه زنجیره تامین انجام میشود شامل منابع طبیعی و مواد اولیه است که در فروش یک محصول در عرضه به مشتری دخالت دارند. از جمله اهداف مدیریت زنجیره تامین کاهش هزینه و موجودی، افزایش مسئولیت پذیری سازمانها و ضرورت ایجاد ساختار جدید در روابط بین سازمانی است.
در این مقاله به تمامی جوانب مدیریتزنجیره تامین پرداخته شد. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.
منبع:
https://www.fardadgroup.com/blog/مدیریت-زنجیره-تامین/