آیا می دانید سیستم اطلاعات مدیریت چه تاثیری بر تصمیم گیری مدیران سازمانها دارد؟ مدیران یک سازمان در جهت رسیدن به اهدافی که برای سازمان خود تعیین کرده اند، با توجه و اطلاعات و داده هایی که از سازمان خود دارند، تصمیماتی می گیرند که بر روند سازمان تاثیر گذار است. این اطلاعات را سیستم اطلاعاتی مدیریت در اختیار مدیران قرار می دهد.
تعریف سیستم اطلاعات مدیریت
آنچه که از تعاریف مختلف سیستم های اطلاعات مدیریت متوجه می شویم، آن است که سیستمی که یکسری اطلاعات مربوط به سازمان را جمع آوری، سازماندهی و پردازش می کند و در نهایت در اختیار مدیران سازمان قرار می دهد؛ سیستم اطلاعاتی مدیریت یا به اختصار MIS نامیده می شود. مدیران نیز از این اطلاعات به منظور شناخت بهتر سازمان و در نتیجه برنامه ریزی و تصمیم گیری استفاده می کنند.
اهداف سیستم مدیریت اطلاعات MIS چیست؟
با توجه به تعریف این سیستمها، مهم ترین هدف MIS ارائه اطلاعات سازمانی به مدیران است. در راستای این هدف، اهدافی مانند جمع آوری اطلاعات، بایگانی، پردازش و سرعت بخشیدن به دسترسی به اطلاعات نیز شامل اهداف سیستم مدیریت اطلاعات میشود.
انواع سیستم های اطلاعات مدیریت در سازمان
در حالت کلی انواع سیستم اطلاعات مدیریت را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود. در ادامه به معرفی هریک از این انواع می پردازیم.
سیستم اطلاعاتی مدیریت پروژه
سیستم اطلاعاتی مدیریت پیشرفته
سیستم های اطلاعات مدیریت منابع انسانی
سیستم های اطلاعات مدیریت در سطوح مختلف سازمان
بر اساس سطوح مختلف سازمان سه نوع MIS به شرح زیر وجود دارد، که عبارتند از:
سیستم اطلاعات ردۀ عملیاتی: با پیگیری عملیات عادی موسسه، این اطلاعات را در اختیار مدیران عملیاتی قرار میدهد.
سیستم اطلاعات ردۀ مدیریت: به مدیران میانی کمک میکنند تا در فعالیتهای اداری تصمیم گیری و پیگیری ها را انجام بدهند.
سیستم اطلاعات ردۀ راهبردی: اطلاعات این سیستم در تصمیم گیریهای مدیران ارشد در رابطه با سازمان کمک می کنند.
نقش سیستم MIS در تصمیم گیری مدیران
اطلاعات یک پایه و اساس منطقی برای فرایند تصمیم گیری است، تصمیم گیری فرایند تبدیل اطلاعات به عملکرد می باشد. تصمیم گیری های درست و به موقع و برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت برای سازمان، موجب رشد و پیشرفت سازمان خواهد شد. سیستم اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را فراهم می آورد.
اجزای سیستم اطلاعاتی مدیریت
اجزاء سیستم مدیریت عبارتند از:
سیستم
اطلاعات
مدیریت
سیستم به معنای سیستمی است که میتواند به تعداد زیادی کاربر خدمت رسانی کند. اطلاعات یعنی نرم افزارهای اطلاعاتی از طریق پایگاه داده توسط این سیستم به هم متصل و در ارتباط میباشند همچنین به تمام مدیران اطلاعات مورد نیازشان را ارائه می دهد.
رابطهی بین ERP و MIS
ERP به معنی برنامه ریزی منابع سازمانی است و سیستمی است که به سازمان کمک کند تا با کمک داده ها به مدیریت منابع خود بپردازد، در واقع ERP بخشی از سیستم MIS است.
تفاوت های میان MIS و ERP
مهم ترین تفاوت این دو سیستم در در نحوه اجرای عملیات در سیستم های ERP است، در ERP تمام اطلاعات مورد نیاز به صورت یک بانک اطلاعاتی مشترک در همه قسمتها استفاده می شوند و بخش های مختلف سیستم با یکدیگر در ارتباط اند؛ در صورتی که MIS اطلاعات مورد نیاز هر بخش را به طور جداگانه در اختیار هر بخش قرار می دهد.
MIS از روشهای موجود استفاده می کند در صورتی که ERP به دنبال ایجاد روشهای جدید و نوین میباشد.
MIS بیشتر به مسائل داخلی سازمان میپردازد، در صورتی که ERP بیشتر هر دو مسائل داخلی سازمان و برون سازمانی را پوشش می دهد.
نتیجه گیری
زیانها و هدر رفت منابع مالی و انسانی، اکثر مواقع ناشی از تصمیمات و برنامه ریزی های اشتباه مدیریت است؛ علت این اشتباهات مدیران در دست نداشتن اطلاعات کافی و بههنگام از سازمان است.
سیستم اطلاعات مدیریت که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت با در اختیار قرار دادن این اطلاعات، تا حدود زیادی این مشکلات را بر طرف کرده است. از شما دعوت میکنیم تا ما را از نظرات خود پیرامون موضوعات یاد شده بهرهمند سازید.
منابع: