یکی از ارکان اصلی در تمام بنگاه های اقتصادی و شرکت ها حسابداری می باشد، که از مجموعه عملیاتی پی در پی در طول دوره مالی تشکیل می شود، در شرکت های بازرگانی این عملیات چرخه حسابداری در موسسه بازرگانی نیز نامیده می شود.
چرخه حسابداری چیست؟
چرخه حسابداری فرایندی مرحله به مرحله برای ثبت، دسته بندی و خلاصه سازی معاملات اقتصادی شرکت های تجاری می باشد. از ویژگی های مهم چرخه حسابداری شرکت های بازرگانی می توان به گزارش اطلاعات مفید و سودمند در قالب صورت وضعیت های مالی از جمله صورت وضعیت درآمد، ترازنامه، صورت وضعیت جریان نقدینگی، و صورت وضعیت معاوضه های صاحبان سهام اشاره کرد.
حسابداری شرکت ها چیست؟
شرکت ها انواع مختلفی دارند که فرآیند حسابداری در آن ها متفاوت از یکدیگر است اما به طور کلی تهیه صورت گردش وجوه نقد، استخراج، تحلیل و تفسیر دادههای مالی شرکت، تهیه ترازنامه و صورت سود و زیان و همچنین انجام سایر فعالیتها مثل آمادهسازی صورتهای تلفیقی از جمله مواردی است که در حسابداری شرکت ها انجام میشود.
اهمیت چرخه حسابداری در موسسات بازرگانی
چرخه حسابداری در واقع فرایند حسابداری را به صورت جامع نمایش می دهد. چرخه شامل چندین مرحله است که به اطلاعات جمع آوری شده در مرحله ی قبلی متکی است. در مشاغل کوچک که فاقد بخش حسابداری تمام وقت هستند، برای ایجاد روش های حسابداری متناسب با بودجه ی خود به چرخه متکی بوده و این چرخه به صاحبان دیدگاه روشنی از موقعیت خود در بازار های رقابتی ارائه می دهد. اهمیت چرخه حسابداری را می توان اینگونه عنوان کرد که چرخه حسابداری به حسابداران کمک می کند که برای ثبت حسابداری پروژه های مالی، ارسال به دفتر کل، انجام تعدیلات، بستن دفاتر و تهیه اسناد مالی در یک شرکت بازرگانی استفاده کنند.
نمودار چرخه حسابداری چیست؟
نمودار چرخه حسابداری در شرکت بازرگانی به ترتیب مطابق شکل زیر انجام می شود:
دارایی در شرکت بازرگانی شامل چه مواردی می شود؟
دارایی ها در شرکت های بازرگانی شامل دو دسته است:
دارایی های جاری: دارایی های جاری عبارت است از نقدینگی شرکت و سایر دارایی هایی که قابلیت تبدیل شدن به پول نقد را در طول یکسال دارند یا به فروش خواهند رفت یا مصرف خواهند شد. اقلام دارایی های جاری عموما به ترتیب سرعت تبدیل شدن آن ها به پول نقد در صورت وضعیت مالی (ترازنامه) طبقه بندی می شوند، مثل: موجودی نقد شرکت، موجودی کالای شرکت، سرمایه گذاری های کوتاه مدت شرکت.
دارایی های غیرجاری: دارایی های غیرجاری که به آن ها دارایی های بلند مدت هم گفته می شود و هدف شرکت، نگهداری و بکارگیری آنها در سال های متمادی است؛ دارایی های غیرجاری (بلند مدت) را دارایی های ثابت نیز می نامند. دارایی های غیرجاری خود به سه نوع طبقه بندی می شوند. دارایی های غیرجاری که به ترتیب غیرجاری تر بودن و طولانی تر بودن عمرشان گزارش می شوند؛ مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات، اثاثیه، وسایل نقلیه و ….
چرخه حسابداری شرکت بازرگانی
چرخه حسابداری که به عنوان فرآیند حسابداری نیز شناخته میشود، یک سری مراحل در جمعآوری، پردازش و ارتباط اطلاعات مالی است. به عبارت دیگر حسابداری شامل ثبت، طبقه بندی، جمعآوری و تفسیر اطلاعات مالی است. اطلاعاتی که چرخه حسابداری در موسسه بازرگانی در اختیار حسابداران قرار می دهد بسیار مفید و سودمند است.
نتیجه گیری
چرخه حسابداری، مجموعه عملیاتی است که شرکت یا موسسه به منظور ارزیابی عملکرد در هر سال مالی و به منظور بررسی وضعیت مالی آن در پایان سال مالی انجام می شود تا دفاتر قانونی یک سال مالی ممیزی و بررسی شود و اطلاعات مالی به دوره بعد، منتقل شود.
منابع: