اتاق بازرگانی به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن ، در مراکز تجاری مهم مملکتی ، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت برای هماهنگی فعالیتهای خود و چانهزنی با نهادهای حکومتی برای تأمین منافعشان بوجود می آید.
اتاق بازرگانی چیست؟
به موجب ماده 2 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی ایران، موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد. این تشکل، جهت ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن ، در مراکز تجاری مهم مملکتی ، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت برای هماهنگی فعالیتهای خود و چانهزنی با نهادهای حکومتی برای تأمین منافعشان بوجود می آید. اتاق ایران، مدیریت دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را بر عهده دارد. این اتاق ۶۰ نماینده دارد که ۴۰ نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰ نماینده آن از طرف دولت انتخاب میشوند.
تشکل های عضو اتاق بازرگانی
تشکل های اتاق بازرگانی به دو دسته استانی و ملی تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر یک از این تشکل ها می پردازیم.
تشکل های استانی
تشکل های ملی
خدمات و وظایف اتاق بازرگانی چیست؟
اتاق بازرگانی دارای خدمات و وظایفی می باشد، که در ادامه به معرفی وظایف اتاق بازرگانی می پردازیم.
مهمترین فعالیت های اتاق بازرگانی
ارائه تصمیمات در کمیسیون های تخصصی به قوای سه گانه در جهت حمایت بخش خصوصی به دنبال راه حل جویی مشکلات فرا راه توسعه اقتصاد کشور و اثرگذاری در مصوبات قانونی مطرح در دولت و مجلس.
ارائه تسهیلات و کمک های فنی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی.
برقراری ارتباط با انجمن ها و تشکل های اقتصادی و معرفی اعضا، جهت عضویت در نهادهای مذکور.
ارتباط و همکاری با اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها.
صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت اتاق.
صدور گواهی مبداء
تایید اسناد تجاری
امور ویزای تجاری
برگزاری دوره های آموزشی درخصوص بازرگانی خارجی و امور مالیاتی
ارائه خدمات مشاوره در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران
ارائه خدمات مشاوره حقوقی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)
ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با امور مالیاتی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)
ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل تامین اجتماعی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)
ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و قوانین و مقررات جاری کشور (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)
اتاق بازرگانی ایران
اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت میکند. در جلسات اتاق، نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت میکنند. همکاری با سازمانهای دولتی و سازمانهای وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداریها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف آن به شمار میرود.
اهداف اتاق بازرگانی ایران
مهمترین اهداف اتاق بازرگانی ایران شامل:
تحکیم جایگاه اتاق ایران به عنوان یک نهاد غیردولتی، دانایی محور و فراگیر
پیگیری منافع جمعی، صنفی و فردی اعضاء با هدف ارتقای انگیزه مشارکت آنها و افزایش تأثیرگذاریهای اقتصادی
کمک و ترغیب ارکان مختلف حکومت به بهبود فضای اقتصادی در جهت توسعه بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینی
گسترش نقشآفرینی اتاق در توسعه همکاریهای اقتصادی دو و چندجانبه کشور
کمک به مدیریت تحول در اقتصاد ایران در جهت اجرایی شدن قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
ترغیب فعالان اقتصادی به ادای مسئولیت اجتماعی و ایفای نقش بیشتر و موثرتر در ارتقای فرهنگ اخلاق حرفهای در بهبود فضای کسب و کار
ارکان اتاق بازرگانی
اتاق بازرگانی دارای ارکانی می باشد که در ادامه به تفکیک به معرفی هر یک از این ارکان می پردازیم.
ارکان اتاق ایران
به موجب ماده 6 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران، ارکان اتاق ایران به شرح ذیل می باشد:
شورای عالی نظارت
هیات نمایندگان
هیات رئیسه
دبیر کل
ارکان اتاق تهران
ارکان اتاق بازرگانی تهران شامل هیئت رئیسه، هیئت نمایندگان و شورای نظارت بر اتاق بازرگانی است. هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران شامل۶۰ نماینده میباشد که ۴۰ نماینده آن از بخش خصوصی و ۲۰ نماینده آن از طرف دولت انتخاب میشود. نمایندگان پارلمان بخش خصوصی هر چهار سال یک بار درانتخابات توسط اعضا اتاق تهران برگزیده میشوند. تعداد اعضا اتاق تهران به بیش از ۱۸۰۰۰ نفر میرسند.
ارکان اتاق شهرستان ها
حوزه فعالیت اتاق شهرستان محدود به حدود تعیین شده در قانون تقسیمات کشوری است و اتاق شهرستان ها دارای شخصیت حقوقی بوده و در امور اداری و مالی خود بر اساس مقررات مربوطه مستقر می باشد. به موجب ماده 7، ارکان اتاق شهرستان ها عبارتند از :
هیات نمایندگان
هیات رییسه
نتیجه گیری
اتاق بازرگانی ایران، موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد. هدف از تشکیل اتاق بازرگانی ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن ، در مراکز تجاری مهم مملکتی می باشد. تمام استان های کشور ایران دارای اتاق بازرگانی هستند و افراد هر استان می توانند به منظور انجام کارها و دریافت مجوز هایی که باید توسط اتاق بازرگانی صادر شود، به اتاق بازرگانی استان خود مراجعه نمایند.
منابع: