سنجش موفقیت عملکرد در هر تمام بخشهایی که مشغول به فعالیت باشند، یکی از نیازهای سازمان میباشد. ضرورت سنجش عملکرد واحد منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین و پیچیده ترین واحد های سازمان، باعث استفاده از شاخص های منابع انسانی می شود.
شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد منابع انسانی، معیارهایی هستند که سازمان را کمک مینمایند تا خروجی فعالیت های مدیریت منابع انسانی را به صورت کمی و کیفی اندازه گیری نماید.
شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) منابع انسانی
هر یک از رفتارهای سازمان که به طور سیستماتیک شکل گرفته دارای هدفی هستند. اما این موضوع که آن رفتار یا جایگاه تا چه میزان به سمت هدف خود حرکت می نماید همیشه سوال مهمی در ذهن مدیران بوده است. بهترین راه برای ارزیابی عملکرد هر یک از واحد های سازمان استفاده از شاخص های ارزیابی عملکرد میباشد.
هدف شاخص های منابع انسانی چیست؟
مهمترین هدف شاخص های منابع انسانی تعیین روشی برای اندازه گیری موفقیت عملکرد آن است. با تعیین شاخص های ارزیابی منابع انسانی میتوان علاوه بر روش های کیفی، به صورت کمی نیز به سنجش میزان موفقیت واحد منابع انسانی دست پیدا کرد.
مزایای شاخص منابع انسانی
از مزیتهای شاخص یا کی پی آی منابع انسانی، میتوان به مواردی نام برد که باعث بهبود عملکرد سازمان، افزایش رضایت کارکنان و جلب حمایت مدیران میگردد. به دست آوردن شاخص های منابع انسانی باعث ایجاد احساس امنیت شغلی، آرامش، شکوفایی، بهبود عملکرد پرسنل، دستیابی سریعتر به اهداف سازمان، صرفه جویی در هزینه و منابع میگردد.
دیگر مزایای استفاده از شاخص های ارزیابی عملکرد نیروی انسانی را می توان به شکل زیر بیان کرد:
- کمک کردن به مدیران سازمان در تصمیم گیری و توسعه سیاست های سازمان
- نگهداری و در اختیار داشتن نیرو های انسانی وفادار
- برخوداری از محیط کاری مناسب و پویا
- اطمینان از پذیرش رفتار سازمانی توسط پرسنل
- مهارت آموزی به کارکنان و پیدا کردن نقاط ضعف آنها
- ایجاد سیستم منصفانه به همراه عدالت کاری
- رفع نواقص سازمان
- ایجاد انگیزه میان کارکنان و تشویق و پاداش
شاخص های منابع انسانی چیست؟
پس از آشنایی با تعدادی از شاخص های منابع انسانی باید بدانیم که این شاخص یا سنجه های مدیریت منابع انسانی به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند. انواع شاخص منابع انسانی عبارتند از:
- شاخص های مدیریت منابع انسانی در زمینه فرهنگ
- شاخص کلیدی عملکرد در حوزه منابع انسانی
- شاخص های مدیریت منابع انسانی در زمینه مدیران
- شاخص های مدیریت منابع انسانی در زمینهی جبران خدمت کارکنان
شاخص های جذب نیروی انسانی کارآمد
جذب نیروی انسانی کارآمد، باعث حفظ حیات و سرزندگی سازمان می شود. شاخص های جذب نیروی انسانی کارآمد به اندازه سازمان وابستگی ندارد و در همه سازمان ها قابل اجراست.
روند جذب نیروی کارآمد در منابع انسانی شامل مراحل برنامه ریزی، تعیین و تأمین نیروهایی است که باید با عبور از مراحل قانونی پذیرش و استخدام و برای انجام وظایف مختلف سازمانی به کار گرفته شوند.
تجزیه و تحلیل و طراحی شغل در اولین گام شاخص های جذب نیروی انسانی کارآمد باعث می شود تا به معیارهای زیر دست یابیم:
ویژگیهای کاری خاص سازمان برای جذب
دارابودن ویژگیهای شخصیتی خاص
جذب منصفانه افراد مستعد از طریق فرآیند مدیریت استعداد
جذب افراد ایده پرداز و ساختارشکن و خالق و دارای قدرت تحلیل
جذب افراد دارای تحلیل و قدرت پردازش
نتیجه گیری
اندازه گیری خروجی کارهای واحد منابع انسانی با استفاده از kpi منابع انسانی یا شاخص مدیریت منابع انسانی امکان پذیر می گردد. این شاخص ها تمامی فعالیت های واحد منابع انسانی را مورد بررسی قرار می دهد تا با خروجی کمی و کیفی، امکان مقایسه آن به وجود بیاید. شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد منابع انسانی را می توان حلقه گم شده ارزیابی منابع انسانی دانست.
منابع: