حسابداری نیز مانند سایر علوم نیاز به ارکان و قواعدی برای استحکام خود و تبعیت از آنها دارد. مقدماتی ترین موضوعات در حسابداری که هر شخص تازه وارد باید آنها را بداند به مفروضات و اصول حسابداری مشهور است.
اصول حسابداری در حقیقت یک الگوی جامع انجام امور حسابداری می باشد که بر طبق نظر بزرگترین اساتید حسابداری، سازنده چارچوب اصلی این دانش و اصول و مقررات این حرفه می باشد.
اصول حسابداری
اصول حسابداری چیست؟ موضوع ایجاد اصول اساسی حسابداری از آنجا شروع شد که ثبت های حسابداری در هر موسسه ای می بایست قابل فهم توسط همگان، دارای قابلیت مقایسه و دارای امکان گزارشگیریهای یکتا می بود. از اینرو بزرگان و اساتید این حوزه دست به یکپارچه سازی روشهای آن زدند. سپس اینمفاهیم جامع که می بایست توسط حسابداران اجرا شود را اصول حسابداری نامیدند. اصول حسابداری با نامهای دیگری نیز شناخته می شود مانند:
استانداردهای حسابداری
اصول مورد قبول حسابداری
اصول متداول حسابداری
اصول حسابداری پذیرفته شده همگانی
اصول اولیه و اساسی حسابداری چیست؟
اصول اساسی حسابداری که در انواع حسابداری نیز یکسان هستند زیربنای گزارشگیری مالی را تشکیل می دهد. این اصول شامل 4 رکن اصلی می باشند که حاصل بررسی و تجربه طولانی مدت اساتید اینحوزه می باشد.
4 اصل حسابداری عبارتند از:
اصل بهای تمام شده
اصل تحقق درامد
اصل تطابق
اصل افشای کامل
مفروضات بنیادی اصول و مفاهیم حسابداری
منشا پیدایش اصول حسابداری، در حقیقت از مفروضات حسابداری بوده است. تهیه و تنظیم صورتهای مالی و ارائه گزارشات بدون دانستن مفروضات بنیادی اصول و مفاهیم حسابداری امکان پذیر نمی باشد. این مفروضات عبارتند از:
فرض تفکیک شخصیت
فرض تفکیک شخصیت برای هر موسسه یا واحدتجاری شخصیتی مستقل از مالک یا مالکان آن درنظر می گیرد. این موسسه از تمام دیگر موسسات موجود در سطح جامعه نیز مجزا می باشد. به عنوان مثال یک فرد می تواند دو یا چند موسسه تجاری داشته باشد اما هرکدام از آنها از یک دیگر تفکیک می شوند.
فرض تداوم فعالیت
فرض تداوم فعالیت عبارت است از اینکه فعالیت موسسه در آینده قابل پیش بینی ادامه دارد و قصدی برای فروش، انحلال و کاهش فعالیت ان وجود ندارد.
فرض تداوم فعالیت در حسابداری به معنای اجباری برای داشتن عمر نامحدود واحد تجاری نبوده بلکه به پیش بینی یک بازه زمانی کافی برای عملیات ها و قراردادها اشاره می کند.
فرض دوره مالی
ارائه خروجی مالی کامل و بی نقص از واحد تجاری بدون پایان اجرای عملیات امکان پذیر نمی باشد اما لزوم ارائه گزارشات قابل چشم پوشی نیست. از آنجا که مدیران و شرکا واحد تجاری، اعتباردهندگان، بستانکاران و اشخاص ذی نفع نیاز به دریافت گزارشات مالی دارند و نمی توان آنها را تا پایان فعالیت شرکت منتظر گذاشت، فرض دوره مالی اجرایی می گردد.
فرض واحد اندازه گیری
بنابر فرض واحد اندازه گیری یا فرض واحد پولی، پول رایج هر کشور مقیاس مشترک اندازه گیری برای گزارشات مالی تمام واحدهای مالی آن کشور است.
نتیجه گیری
برای بررسی و ایجاد گزارشات مالیدقیق و قابل اطمینان باید با اصول حسابداری و مفروضات محیطی حسابداری آشنا شویم. فرضهای اولیه حسابداری تشکیل دهنده زیربنای حسابداری می باشند . اصول حسابداری برپایه مفروضات حسابداری شکل می گیرند. هدف از اجرای مفروضات و اصول حسابداری یکپارچه سازی آن و اجرای دقیق است. به نحوی که تمام گزارشات مالیقابل اتکا باشند. پس از اجرای این قواعد خروجی ها قابل مقایسه و بررسی خواهند بود.
منابع: