در دنیای امروزی دیگر نمی توان همانند گذشته با یک نوع قیمت گذاشتن برای کالا و خدمات ساده که فقط بر اساس هزینه تولید همراه با سود بود، قیمت گذاری کالا ها و خدمات را انجام داد.
امروزه روش های متنوعی برای تعیین قیمت استفاده میشود، که هر یک دارای مزایای خاص خود بوده و با توجه به نوع کسب و کار و همچنین شرایط بازار مورد استفاده قرار می گیرند. هرچقدر که قیمت گذاری کالا و خدمات (Commodity And Services Pricing) هوشمندانه تر انجام شود، تعداد مشتریان نیز افزایش پیدا مینماید.
اهمیت قیمت گذاری کالا و خدمات
قیمت تنها عاملی میباشد که سبب کسب درآمد به صورت مستقیم برای اشخاص میشود. برای مقایسه دو محصول مشابه، اغلب اولین عاملی که بررسی می گردد، قیمت هریک از محصولات میباشد. بنابراین تعیین قیمت و روش های قیمت گذاری کالا نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اگر درست انجام نشود، امکان دارد که سبب ازبین رفتن سود، ایجاد خسارت و مشکلات برای کسب و کار شود.
چه کارهایی قبل از قیمت گذاری کالا و خدمات باید انجام دهیم؟
برای قیمت گذاری کالا و خدمات ابتدا باید مواردی را بررسی نمایید، که این موارد عبارتند از:
آیا تغییر قیمت کالا سبب ایجاد بازخورد منفی یا مثبت برای محصول خواهد شد؟
بررسی این که آیا قیمت درنظر گرفته شده برای کالا، با مزایا و ویژگی های محصول دارای همخوانی میباشد؟
بهتر است در چه زمانی قیمت کالا و خدمات افزایش یا کاهش داشته باشد؟
بهتر است در چه زمانی محصولات و کالا ها با قیمت ارزان تری به فروش برسند؟
استراتژی های قیمت گذاری
برای نحوه صحیح قیمت گذاری کالا و خدمات سه نوع استراتژی کلی وجود دارد، که عبارتند از:
قیمت گذاری براساس هزینه
قیمت گذاری براساس ارزش کالا در ذهن مشتری
قیمت گذاری براساس شرایط بازار
انواع روشهای قیمت گذاری کالا
برای تعیین قیمت کالا و خدمات روش های مختلفی وجود دارد، که متداول ترین آنها به شرح زیر میباشند.
1.روش های قیمت گذاری بر اساس بهاء تمام شده محصول
در روشهای تعیین قیمت مبتنی بر قیمت تمام شده، از دو مدل قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده به همراه سود و روش قیمت گذاری براساس منحنی تجربه استفاده میشود.
2.روش های قیمت گذاری مبتنی بر تقاضا
تعیین قیمت براساس تقاضای بازار، با توجه به ارزشی که مشتریان برای محصول ما در مقابل سایر محصولات و خدمات مشابه قائل میشوند، صورت می پذیرد. این روش اغلب در زمانی مؤثر میباشد، که خریداران روی قیمت حساسیت نداشته و فقط به دنبال کالا های با قیمت پایین تر نباشند.
روشهای قیمت گذاری مبتنی بر رقابت
3.در این روش، هدف اصلی رقابت با سایر رقبای موجود در بازار میباشد. در این روش فروشنده لیستی از قیمت سایر رقبای خود را آماده نموده و قیمت های خود را به صورتی تعیین می کند، که با لیست تهیه شده حالت رقابتی داشته باشد.
4. روش کره گیری در قیمت گذاری
روش سرشیر گیری در تعیین قیمت یا کره گیری، برعکس روش قیمت گذاری نفوذی میباشد. در این روش در هنگامی که شرکت یک محصول جدید با تکنولوژی خاص را در بازار عرضه نماید، قیمت بسیار بالایی را برای محصول خود درنظر می گیرد.
5. قیمت گذاری برمبنای ارزش مورد تصور
در روشهای چگونگی تعیین قیمت مبتنی بر ارزش، فروشنده با توجه به ارزش مورد تصور در بازار قیمت محصولات را تعیین مینماید و اساس انتخاب قیمت را بر مبنای تصور مشتریان درمورد ارزش محصولات می گذارد. پس از تعیین قیمت می توان توسط اجزای دیگر مانند توزیع و تبلیغات و محصولات، میزان ارزش مورد تصور را افزایش داد.
نتیجه گیری
قیمت هر کالا و خدمات باید به گونه ای باشد، که مشتری را برای خرید کالا یا دریافت خدمات ترغیب نماید. حال برای قیمت گذاری می توان از روش های گوناگونی مانند ارزش کالا در ذهن مشتری، بهای تمام شده محصولات، منحنی تجربه، میزان تقاضا، ارزش واقعی کالا و … استفاده نمود.
منابع: