اینتاکد مالیاتی، به منظور افزایش دقت و تمرکز بالا در طبقه بندی انواع فعالیت شغلی صورت میگیرد. مدیران تمامی مشاغل اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند پس از راه اندازی شغل خود، بلافاصله به اخذ کد مالیاتی که منحصر به شغل خودشان است اقدام نمایند و اگر بدون داشتن کدمالیاتی معاملهای صورت بگیرد، جرم محسوب میشود و شرکت جریمه میشود.
اینتاکد چیست؟
سازمان مالیات جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی و مشاغل و تسهیل در روند امور مالیاتی، به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص میدهد، که اینتاکد نامیده میشود. اینتاکد به گونه ای عمل میکند تا شما با داشتن کد مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت خود به سازمان مالیات ارائه دهید.
انواع اینتاکد
اینتاکد تمامی مشاغل را به سه دسته تقسیم میکند، تا صاحبان کسب و کارها آسان تر بتوانند مشاغل خود را در دسته بندیها قرار دهند. انواع اینتاکد عبارتند از:
بخش تولید
بخش بازرگانی
بخش خدمات
لازم به ذکر می باشد که شرکت های بازرگانی برای انجام امور واردات و صادرات خود، علاوه بر اینتاکد نیاز به کد اقتصادی دارند.
اینتاکد مالیاتی چیست؟
شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که اینتاکد مالیاتی چست؟ و چه مزایایی برای مشاغل دارد؟ سازمان مالیات به منظور هدفمندسازی نظام مالیاتی و طبقه بندی فعالیت های موجود در اقتصاد، ضروری دانسته است که اقداماتی انجام دهد و یکی از این اقدامات اخذ کد آیسیک می باشد. اما به دلیل ایرادات ساختاری و محتوایی که بر آن وارد شده است، تدوام طولانیای نداشته و نظام مالیاتی اینتاکد مالیاتی را در طبقه بندی و کدگذاری مشاغل ایجاد کرده است.
ویژگی های اینتاکد مالیاتی
ویژگی های برتر اینتا کد مالیاتی را می توان در 4 دسته بندی کلی ذکر نمود، این ویژگی ها عبارتند از:
معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی صورت میگیرند، توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته میشوند.
اگر فعالیت جدیدی توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شود، می توان آنها را به فعالیتهای قبل اضافه نمود.
اگر حیطه فعالیت ما، فعالیتهای بازرگانی باشد، طبقه بندی و کدگذاری باتوجه به تولیدات داخلی صورت میگیرد به بیان ساده تر میتوانیم از سیاستهای حمایتی کشور استفاده کنیم.
سازمان مالیات شرایطی را فراهم نموده است، که فعالیتهای قدیمی بتوانند کدهای آیسیک را با کدهای اینتا تطبیق دهند.
نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی
برای دریافت اینتاکد لازم است که متقاضی به سایت جامع مالیات به آدرس https://mytax.tax.gov.ir مراجعه کرده و با پر کردن فرم ها و اطلاعات هویتی در پرونده الکترونیک و فعالیت خود را با داشتن اینتاکد مالیاتی آغاز کنید.
اصلاح اینتاکد مالیاتی بعد از ثبت نهایی
گاهی پیش میآید که مودی پس از ثبت اطلاعات مربوط به نوع فعالیت خود، متوجه میشود که یک یا چند موردی را به اشتباه در سامانه انتخاب و تایید کرده است. برای اصلاح اشتباه در سامانه چه باید کرد؟ در شرایطی که مودی اشتباه کرده است باید طبق شرایط زیر عمل کرد:
- مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی
- انتخاب بخش میز خدمات عملیات الکترونیکی مالیاتی
- ورود به بخش ثبت نام و پیش ثبت نام الکرونیک، و کلیک بر روی گزینه “ورود یا ثبت نام”
- پس از وارد کردن اصلاعات هویتی مانند کدملی، پنجره ای برای شما باز میشود که تمامی پرونده های شما در آن نمایش داده میشود. پرونده ای که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب نمایید.
- ورود به سامانه با نام کاربری و رمز عبور
- انتخاب بخش ویرایش اطلاعات ثبت نام
- انتخاب گزینه “افزودن فعالیت جدید” در بخش لیست فعالیتها براساس اینتاکد
- ورود به صفحه ویرایش اطلاعات و ویرایش اطلاعات پیشین
- انتخاب گزینه ثبت مجدد
نتیجه گیری
سازمان مالیات جهت افزایش دقت در طبقه بندی فعالیتهای اقتصادی و مشاغل و تسهیل در روند امور مالیاتی به هر فعالیت یک کد مالیاتی اختصاص داده میشود، که اینتاکد نامیده میشود. معاملاتی که با اینتاکد مالیاتی صورت میگیرند توسط سازمان مالیاتی کشور شناخته میشوند. همچنین اگر فعالیت جدیدی توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شود، میتوان آن را به فعالیتهای قبل اضافه نمود.
منابع: