صورت وضعیت پیمان بخشی از حسابداری است که امروزه برخی از حسابداران و پیمانکاران با آن سر و کار دارند؛ در این صورت باید با روشها، ضرایب، نحوه محاسبه و… صورت وضعیت پیمان آشنا شوند تا بتوانند در پایان هر ماه صورت وضعیتی تهیه کنند که تمامی مراحل آن به خوبی رعایت شود و مورد تایید کارفرما قرار بگیرد و در حین تنظیم آن با مشکل روبهرو نشوند.
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟
شاید بارها واژهی پیمانکاری و صورت وضعیت پیمان به گوشتان خورده باشد و از خودتان سوال پرسیده باشید که صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ ما در ادامه خواهیم گفت که صورت وضعیت پیمانکاری چیست و شما را با آن آشنا خواهیم کرد.
صورت وضعیت پیمانکاری، برگهی معتبر و رسمی است که در پایان هر ماه اندازهی کاری که در آن سی روز انجام شده را به پیمانکار نشان میدهد. گفتنی است برای درک عمیقتر صورت وضعیت پیمان باید مواد شرایط عمومی پیمان که حجم سنگین آن در این مقاله گنجانده نمیشود را، مطالعه کنیم تا درک مناسب و بهتری نسبت به صورت وضعیت پیمان و نکات داشته باشیم.
ما به بعضی از مواد شرایط عمومی پیمان اشاره خواهیم کرد که در اینجا ماده 37 که در رابطه با صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ صحبت شده است را خواهیم آورد.
بنابرگفته بند اول ماده 37 شرایط عمومی، پیمانکار بعد از گذشت سی روز باید مطابق صورتجلسات، کارهای انجام شده در آن ماه را بررسی کند و صورت وضعیت پیمان مربوط به آن را تحویل مراجع زیربط دهد.
صورت وضعیت موقت پیمانکاری
بعد از این که دوره ی یک ماهه پیمانکار برای صورت وضعیت به پایان رسید و به کارفرما ارسال شد؛ باید بدانیم که تمامی مقادیری که داخل صورت وضعیت پیمان درج شدهاند؛ موقتی هستند و مبلغ اصلی صورت وضعیت پیمان در صورت وضعیت آخر بعد از اتمام پروژه درج میشود اما پیمانکار باید کاربلد باشد و بداند که صورت وضعیت پیمان باید از اوایل پروژه یادداشت شود و کار خود را شروع کند.
ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری
تا این بخش مقاله اکثر نکات و موارد ضروری را گفتهایم و حالا باید ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری را آموزش دهیم، تا اگر روزی در این حرفه مشغول به کار شدید به مشکل جدی برنخورید.
ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری نسبتا آسان است و فقط دقت کافی می طلبد. البته با توجه به اهمیت بسیار زیاد اسناد حسابداری، در مقاله آموزش ثبت سند حسابداری در نرم افزار به صورت کامل به نحوه ثبت اسناد حسابداری پرداخته ایم. اما در این بخش به صورت اختصاصی به ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمان می پردازیم.
نکات صورت وضعیت پیمان:
برطبق اسناد و مدارک تهیه شود.
برطبق فرمهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد.
هر ماه تنظیم شود.
از قرینهسازی و نقل از بخش های تابعی باشد.
تنظیم باید به ترتیب انجام شود. ( برگ پیمان، دفترچههای فهرست بها، حمل و نقل، خلاصه مالی، خلاصه متره، ریزمتره و ضرایب پیمان)
با توجه به صورتجلسات تهیه و تنظیم شود.
نحوه پرداخت پیمانکاری براساس صورت وضعیت
همان طور که قبلا گفتیم، برای اجرای پیمان، هزینهها در پایان هر ماه شمسی مورد بررسی قرار میگیرند.
تمامی صورتجلسات تهیهی صورت وضعیت در اختیار سرپرست کارگاه قرار میگیرد و اگر مورد تایید پیمانکار بود به کارفرما ارجاع میشود.
در این حین، اگر در صورت وضعیت در مواردی بیش از حد امکان استفاده شده باشند توسط مهندس ناظر اصلاح میشوند؛ بعد از اصلاح به کارفرما ارسال میشود.مهندس ناظر قسمتهای واحدمتره را با خودکار سبز مشخص میکند.
نتیجه گیری
صورت وضعیت پیمانکاری سندی است که میزان کار ارائه شده در مدت زمان مشخص که طبق قرارداد باید پرداخت شود، را به پیمانکار نشان میدهد و در شرایط عمومی پیمان در مورد مفاد صورت وضعیت توضیح کامل داده شده است. قسمت مهم اصول صورت وضعیت، تاییدیه کارفرما و مهندس ناظر است.
منابع: