مدیریت اجرایی با توجه به نیاز جامعه رو به رشد امروزی کشور و با هدف تربیت مدیرانی که کارکردهای کلان مدیریتی در سطوح مختلف به گونه ای رشد یافته به اجرا درآورند. مدیریت عملیاتی و اجرایی از نظر هرم سطوح مدیریت باهم تفاوت دارند که بر اساس همان هرم وظایف و مهارت های مختلفی هم هرکدام باید داشته باشند.
مدیریت اجرایی چیست؟
مدیریت اجرایی با توجه به نیاز جامعه رو به رشد امروزی کشور و با هدف تربیت مدیرانی که کارکردهای کلان مدیریتی در سطوح مختلف را به گونه ای رشد یافته به اجرا درآورند. یکی از حوزه های رشته مدیریت است که اهدافی خاصی را دنبال میکند که درنهایت به آموزش مدیران و تربیت نیروهای کارآمدی منتهی میشود که میتوانند سازمان های اقتصادی و اجتماعی، تولیدی و خدماتی را به بهترین نحو سازماندهی و اداره کرده و براقتصاد کلی کشور تاثیر بسزایی داشته باشند.
اهداف مدیریت اجرایی چیست؟
1) اداره و راهبری موثر و کارآمد سازمان با یک بخش تخصصی از آن نظیر بخشهای تولیدی، بازریابی و فروش اطلاعات
2) ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
3) طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
4) کارآفرینی با ایجاد فعالیتهای جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید
5) ارائه خدمات مشاورهای و مطالعاتی در زمینههای مزبور بر مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی
مدیر اجرایی کیست؟
مدیر اجرایی (Executive Director) اصطلاحی است که اغلب برای اشاره به مَناسبی چون مدیرعامل اجرایی، مدیر عملیات یا ریاست یک شرکت، سازمان یا موسسه بکار برده میشود. مدیر اجرایی هر شرکت، بهطور مشخص توسط اعضای هیئت مدیره آن، انتخاب میشود. یک مدیر اجرایی (مدیرعامل) بالاترین مقام اجرایی در یک شرکت است و مسئولیت اصلی آنها شامل تصمیمگیریهای عمده شرکتها، مدیریت عملیات و منابع عمومی یک شرکت است و بهعنوان نقطه اصلی ارتباط بین هیئتمدیره و عملیات شرکتها هستند.
مهارت های مدیر اجرایی
مدیران اجرایی مهارت های بالقوه ای داشته و باید بتوانند، پیشبرد و ارتقا انواع واحد های خدماتی و تولیدی، بررسی سیستم های اطلاع مدیریت و برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک و رفتار سازمانی را تجزیه و تحلیل نموده و راه حل های قابل اجرایی را ارایه دهند
مهارتهای کاربردی:
تفکر انتقادی
فهم نوشتهها
هماهنگسازی
درک اجتماعی
حل مسائل پیچیده
مدیریت منابع انسانی
سخنورزی
تصمیمگیری
مدیریت منابع مالی
انتخاب روش آموزش
مدیریت عملیاتی چیست؟
مدیریت عملیات به انگلیسی: (Operations Management) یا مدیریت عملیاتی، حوزهای از مدیریت در ارتباط با طراحی و مدیریت محصولات، فرایندها، خدمات و زنجیره تأمین است.
مدیریت عملیات شامل سطوح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی است. سطح استراتژیک شامل تحلیل سامانهها، تعیین اندازه و موقعیت کارخانجات، تصمیمگیری ساختار خدمات یا شبکههای ارتباط از راهدور و طراحی زنجیره تأمین میشود.
مدیر عملیاتی کیست؟
در هر سازمانی مدیر ارشد موظف به تعیین اهداف و چشم اندازهاست. حال دستیابی به این اهداف نیازمند برنامهریزی و تعیین استراتژی راهبردی است. Chief Operating Officer که به اختصار COO خوانده میشود، مسئول مدیریت و نظارت بر عملیات سازمان و همچنین تعیین کنندهی مسیر دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است. پست مدیریت عملیات در سازمان، جایگاه خطیری است؛ جرا که فرد در این جایگاه میبایست علاوه بر نظارت بر حسن اجرای فرآیندها، با نگاهی عیبجویانه کاستیها و خلاءهای موجود را شناسایی کرده و در پی به حداقل رساندن هدر رفتها باشد.
تفاوت مدیریت اجرایی و عملیاتی چیست؟
مدیریت عملیاتی و اجرایی از نظر هرم سطوح مدیریت باهم تفاوت دارند که بر اساس همان هرم وظایف و مهارت های مختلفی هم هرکدام باید داشته باشند.
مدیریت MBA چیست؟
مدیریت راهبردی کسب و کار (Master of Business Administration) یا به اختصار، MBA گنجینه ای است حاوی مهارتهای جدید و متفاوت برای حل مشکلات مدیریتی که با افزایش چشمگیر ارزش استعدادها و توانمندی ها در جهان تجارت، به انسان دیدی برتر نسبت به مدیریت اعطا می نماید.
منابع: